© Donatos Kukytės nuotr.

Vakar Kauno nacionaliniame dramos teatre prasidėjo 23-iasis tarptautinis šokio festivalis „AURA“. Šių metų festivalio programoje dėmesys skiriamas Afrikos šiuolaikiniam šokiui, kuriuo norima Lietuvos žiūrovus ne tik supažinti su Juodojo žemyno kultūra, bet ir paneigti apie šį žemyną sklandančius stereotipus. Per penkias festivalio dienas žiūrovai išvys platų šiuolaikinio Afrikos šokio spektrą.

Atidarymo vakarą buvo parodyti trys spektakliai. Pirmoje dalyje žiūrovų laukė du afrikiečių kūrėjų spektakliai: Tchekpo šokio trupės (Beninas, Vokietija) spektaklis „Trys lygiai“ bei choreografo Michel Kouakou (Dramblio kaulo krantas) „Lašas iš niekur“. Antroje dalyje pasirodė kaimynų lenkų šokio teatras „Zawirowania“ su spektakliu „Artumas“.

Spektaklis „Trys lygiai“ – tai iš Benino kilusio choreografo Tchekpo Dan Agbetou bendradarbiavimo su šokėjais kūrybos vaisius. Savo kūryboje Tchekpo jungia klasikinį baletą, modernųjį šokį su Afrikos ritualų elementais bei etniniais šokiais. Šis afrikiečio choreografo savitas šokio stilius puikiai atsispindėjo ir šiame spektaklyje. Tai, kas sena, pasirodyme natūraliai susiliejo su tuo, kas nauja. Ši tradicijų bei naujovių sintezė buvo pastebima ne tik šokyje, bet ir muzikoje, kurioje tradicinės afrikietiškos dainos susiliejo su šiuolaikine Chris Umney muzika. Spektaklyje „Trys lygiai“ pasitelkiant šokį, kūno raišką, vizualumą keliami egzistenciniai klausimai, kurių pagrindiniai objektai – kūnas, siela ir jausmai. Pasirodyme šių trijų lygių tarpusavio sąveika nagrinėjama įvairiais žmogaus gyvenimo tarpsniais – gimimo, vystymosi, savo ir kito kūno suvokimo, prisitaikymo prie kultūros, mirties. Pabrėžiant Afrikos spalvų įvairovę, šiame spektaklyje šoko penki šokėjai iš trijų skirtingų šalių (Dramblio kaulo kranto, Senegalo bei Kongo). Visi šie šokėjai žiūrovus žavėjo savo kūnu lankstumu bei tvirtumu. Daug fizinių jėgų reikalaujančius šokio judesius, šokėjai atlikdavo, rodos, be ypatingų pastangų.

Antrame kūrėjų iš Afrikos šokio spektaklyje „Lašas iš niekur“ išvydome pirmojo spektaklio („Trys lygiai“) šokėjus, duetą iš Dramblio kaulo kranto – Michel Kouakou bei Daudet Grazai. Abu šie menininkai yra tiek tradicinių, tiek šiuolaikinių Afrikos šokių šokėjai, dirbę su žymiais choreografais skirtingose šalyse. Tai pusvalandžio trukmės spektaklis, kuris remiasi japonų butoh šokiu, atspindinčiu judesio ir filosofijos santykį. Du pusnuogiai šokėjai ant ryžiais apibarstytų grindų šokyje leidosi į identiteto paieškas. Pasirodymo metu įvyko dviejų vyrų susitikimas, kova, kurią laimėjo tai vienas, tai kitas. Šokėjai puikiai scenoje jautė vienas kitą, nematomas ryšys tarp jų buvo juntamas net jiems veikiant atskirai.

© Donatos Kukytės nuotr.

Paskutinis atidarymo vakaro spektaklis „Artumas“ – tai šokio teatro „Zawirowania“ bei slovakų choreografo Tomaš Nepšnisky kūrybinis rezultatas. Šiame spektaklyje nagrinėjama vyro ir moters santykių tema. Jos centre – vyras (Szymon Osinski), pasiklydęs savęs paieškose, aplink kurį dvi moterys (Karolina Kroczak, Elwira Piorun). Šios moterys – motinos bei meilužės prototipai – tam tikra prasme kuriančios vyrą, jo įvaizdį bei darančios jam didelę įtaką. Spektaklyje šokio kalba keliami klausimai: Koks mūsų santykis su susikurtu įvaizdžiu? O koks su realiu žmogumi? Kas yra tikrasis vyriškumas ar moteriškumas? Ar santykis su kitu žmogumi yra tikras?

Šiandien, antrąją festivalio dieną, žiūrovų laukia Senegalo žvaigždės, vienos įtakingiausių Afrikos šokio ir kultūros ambasadorių visame pasaulyje, Germaine Acogny, pasirodymas bei trys nuolatinių festivalio svečių, kūrėjų iš Izraelio šokio spektakliai.

Naujienos iš interneto

Taip pat skaitykite: